Turbófeltöltők beszerelési irányelvei és garanciális feltételei
1. Ahhoz, hogy járműve biztonságosan üzemeljen, és a turbófeltöltő ne hibásodjon meg ismét, elengedhetetlen a korábbi turbóhibák kivizsgálása és a hiba forrásának megszüntetése.
- A Kovács Turbó Kft. szívesen segít a meghibásodás beazonosításában és az elhárítási lehetőségek meghatározásában.
- Amennyiben kérdése van, keressen minket bizalommal!
2. A turbófeltöltő beszerelését minden esetben szakszervizben kell elvégezni (márkafüggetlen autószerviz megfelelő).
- A beszerelésről megfelelő dokumentációt (számla + munkalap) kell kapnia.
- A munkalapnak tartalmaznia kell, hogy milyen műveletek és ellenőrzések történtek a beszerelés során.
- Bizonyos járművek esetében a gyártó előírhat extra alkatrészcseréket (pl. olajcsövek, EGR szelep stb.), amelyeket kötelező elvégezni. Ennek betartása a beszerelést végző szerviz felelőssége.
3. A garancia érvényesítéséhez igazolnia kell a szakszerű beszerelést a következő dokumentumokkal:
- Számla a beszerelésről
- Munkalap, amely részletezi az elvégzett műveleteket és ellenőrzéseket
Garanciaérvényesítés feltételei és előzetes ellenőrzések
1. A beszerelési utasítások be nem tartása esetén a garancia érvényét veszti.
2. Új turbófeltöltő beszerelése előtt kötelező kideríteni a régi turbófeltöltő meghibásodásának okát!
- Ez segít elkerülni az ismételt meghibásodást.
- A turbóhibák túlnyomó többsége nem anyaghiba vagy gyártási hiba következménye, hanem a következő okokra vezethető vissza:
- Nem megfelelő olajkenés
- Szennyeződés került a turbóba
- A motor meghibásodása
- A befecskendező meghibásodása
- Eltömődött részecskeszűrő (DPF)
- Eltömődött katalizátor
3. A turbófeltöltő kalibrációjának vagy beállításainak megváltoztatása érvényteleníti a garanciát.
4. Beszerelés előtt ellenőrizze, hogy a turbófeltöltő száma megegyezik a jármű gyári előírásaival.
Turbófeltöltő beszerelési és üzembe helyezési útmutató
1. Előkészítés és hibafeltárás
✅ Hibakódok kiolvasása, előző turbóhibák elemzése.
✅ Szívócső, szívósor, légtömegmérő, légszűrő, nyomásérzékelő, turbónyomás szabályzószelep és lefújószelep(benzines autó esetén) ellenőrzése.
✅ Törmelékmentesség ellenőrzése (a korábbi turbóhibából származó szennyeződések miatt).
2. Kipufogórendszer vizsgálata és tisztítása
✅ Katalizátor és/vagy részecskeszűrő állapotának ellenőrzése. Az eltömődött szűrő a turbó ismételt meghibásodásához vezethet.
✅ Ha a turbina lapáton sérülés látható szükséges a kipufogócső, leömlő, szelepek endoszkópos vizsgálata. Kokszdarabok, fémdarabok leválhatnak és károsíthatják az új turbót.
3. Olajrendszer tisztítása és ellenőrzése
✅ Olajkarter és olajhűtő tisztítása, hogy az előző turbó hibájából származó szennyeződések ne maradjanak a rendszerben.
✅ Olajpumpa és szűrőkosár ellenőrzése, szükség esetén cseréje.
✅ Motorolaj állapotának vizsgálata, szükség esetén motor tisztítása.
✅ Előzetes olajcsere a régi turbóval:
Ha a hibás turbó nem drasztikusan sérült (pl. nem tört el a tengelye), akkor érdemes először a régi turbóval olaj- és olajszűrőcserét végezni.
Ez az olajrendszerben maradt szennyeződések egy részét eltávolíthatja.
A motor 10-20 perc alapjárati üzem után ismételt olajcserét igényel, hogy az összes szennyeződés kimosódjon, mielőtt az új turbó üzembe kerül.
✅ Végleges olajcsere az új turbó beszerelése előtt.
4. Turbófeltöltő előtti és utáni rendszerek ellenőrzése
✅ Intercooler és nyomócsövek tisztítása, szükség esetén cseréje.
✅ Nyomó oldali tömítések ellenőrzése (a turbó utáni levegővesztés túlterheli a turbót és idő előtti meghibásodáshoz vezethet).
5. Turbófeltöltő beszerelése
✅ Turbófeltöltő beszerelése, tömítések cseréje (TILOS tömítőpaszta használata!).
✅ Olajnyomó és visszafolyó csövek tisztítása, cseréje (az olajrendszer tisztaságát ekkor már ellenőriztük).
✅ Olajszűrő és levegőszűrő cseréje.
✅ Friss motorolaj feltöltése (a jármű gyártói előírásainak megfelelő olajjal, a nívópálca maximum jelzéséig).
✅ Minden esetben kötelező az olajcsere, függetlenül az utolsó csere óta megtett kilométerektől.
6. Indítás előtti ellenőrzések
✅ Turbó csapágyházának feltöltése olajjal.
✅ Olajrendszer légtelenítése (befecskendezők leválasztásával, 15 másodperc indítózás).
✅ Olajszint ellenőrzése.
7. Indítás utáni ellenőrzések
✅ Motor alapjáraton járatása 5 percig (fordulatszám emelése TILOS!).
✅ Olajnyomás mérése turbó olajnyomó ágán.
✅ Kartergáz-nyomás ellenőrzése, szükség esetén szellőztető rendszer vagy motor javítása.
8. Próbaút és végső diagnosztika
✅ Legalább 20 km-es tesztút teljes gázos gyorsítással a végén.
✅ Motordiagnosztika, hibatároló ellenőrzése, turbónyomás-értékek vizsgálata.
⚠️Biztonsági figyelmeztetések
⚠️ A turbófeltöltő működés közben és után forró felületekkel rendelkezik. Ne érintse meg közvetlenül a használat után!
⚠️ Az elektronikusan aktivált turbófeltöltők különösen sérülékenyek. Ütés vagy helytelen kezelés károsíthatja őket. Csak a ház végénél emelje fel!
⚠️ Ne távolítsa el a légbeszívó csövet működés közben! A turbó járása közben ne érintse meg a forgó alkatrészeket!